Celestron Advanced Mount (CG-5) mechanika tisztítása és beállítása


2008. februárjában lehetőségem nyílt egy új CAM mechanika megvásárlására, mellyel a korábban használt (illetve nem használt) reszketeg EQ/3-szerű nevesincs állványomat váltottam le. Több ismerősömnek is volt ilyen tengelykeresztje, és jó véleménnyel voltak róla, ezért egyre többet szemezgettem vele, és mivel árfekvése is barátibb volt mint a hasonló teherbírású HEQ-5, valamint szimpatikusabbnak is bizonyult nála, nem haboztam tovább és megrendeltem Szarka Leventétől.
Az első tapasztalatok alapján állíthatom, hogy nem rossz vétel, de azért nem tökéletes darab (mint ahogyan a többi sem az). A hangjával első perctől nem tudtam megbékélni – bár előre tudtam mire számítsak. Mivel nem léptetőmotorok hajtják a tengelyeket, hanem egyszerű egyenáramú szervómotorok, a nagyobb sebességű mozgatásnál kissé hangos. Ami tetszik benne, az a masszívság, a hihetetlen pontosságú objektumraállás még béna pólusraállás mellett is, és a rengeteg beállítási lehetőség, amellyel a NexStar kézivezérlő rendelkezik.
Ami szükséges lehet a szereléshez:
Először is egy nyugodt, tiszta hely, ahol nem kell attól tartanunk, hogy a munka kellős közepén az asszony elkezd porszívózni, a gyerek nem tolja át a csigakeréken a dömperét, vagy ha nagyobb, nem kezd el 1000 wattal death metalt  hallgatni (bár van, akire ez utóbbi jótékony hatással van). 
Szerszámok: Imbuszkulcs-készlet, 1,5-től 6-ig
                     Csillag csavarhúzó, lapos csavarhúzó
                     Kombinált fogó
                     Zégerfogó (ha nincs nem nagy baj, megoldható anélkül is)
                     
A tisztításhoz: Két tiszta műanyag edény
                        Fogkefe
                        Puha, tiszta pamutrongy
                        Vékony gumikesztyű
                        Oldószerek (Az autósboltokban kapható féktisztító spray  jó választás lehet: oldja a zsírokat, de nem bántja a festéket, ráadásul amit közvetlenül a flakonból nyomunk az biztosan tiszta). A nitrohigítót, acetont kerültem, mert túlságosan agresszív a festékekkel és egyes műanyagokkal szemben, ráadásul mindkettő nagyon büdös.
A kenéshez: lágy, de magas hőtűrésű lítiumbázisú kenőzsír
Több helyen is a lítium-bázisú kenőzsírokat ajánlják, de sokféle van belőle. Amit én elsőre használtam az -mint már említettem- túl sűrűnek bizonyult, és le kellett mosnom. Biztosan van több, a célnak megfelelő is, csak keresni kell. Amit megfelelőnek találtam: Mol Limolard. A dobozon ez olvasható: „Molibdén-diszulfidot tartalmazó lítiumbázisú kenőzsír. Nehéz üzemi viszonyok között működő csapágyak, csuklók kenésére alkalmas. Alkalmazható -25 és +140 fok között.”
Tehát széles hőmérséklettartományban  képes megőrizni a kenőképességét, és az állagát is. Azaz egy forró nyári napon az autóban, vagy a napon maradt mechanikából a hő hatására nem fog kifolyni a kenőanyag, de télen, -20 fokban sem dermed meg.
Néhány fontos tanács
Fontos, hogy a szétszerelést csak akkor kezdjünk el, ha biztosak vagyunk magunkban. Aki nem kellően gyakorlott a szerszámokkal, az több kárt tehet a mechanikájában, mint amennyit a tisztítás használ.
Mindenképpen jegyezzük meg, hogy melyik alkatrész hol volt! Ha máshogy nem, rajzoljunk, címkézzünk vagy fotózzunk. Én az utóbbit választottam, ezeket a képeket mutatom be a későbbiekben.
Egyszerre csak az egyik tengelyt bontsuk darabokra. Így elkerülhetjük az alkatrészek keveredését, amelyek közül több hasonlít egymásra, de mégsem egyformák. Kiváltképpen igaz ez a csavarokra. Ügyeljünk, hogy összerakáskor minden csavar oda kerüljön, ahonnét kivettük, mert az egyformának tűnő csavarok némelyike 1-2 mm-rel hosszabb!

Szétszerelés
Lazítsuk ki mindkét tengely leszorító csavarját! (kuplung)
Először a műanyag burkolatokat kell eltávolítani. Ezeket 3-3 csavar tartja. Mindegyik másféle, jegyezzük meg, hogy melyik hol volt. (ragasztószalaggal oda is ragaszthatjuk) Vigyázzunk a kábelekkel és a nyáklemezekkel is. Vegyük ketté a burkolatokat, és jelöljük meg egy alkoholos filctollal a csatlakozópárokat (ha esetleg több csatit is széthúznánk), majd óvatosan válasszuk le a motorok vezetékeit. A burkolatok biztonságba helyezése után tekerjük ki a két tengely házát egymáshoz rögzítő csavarokat, és válasszuk le a DEC. tengelyt. Szereljük le a prizmasín befogására szolgáló felső egységet (2 imbuszcsavar tartja felűről), majd a DEC. motort a konzoljával együtt. Ehhez először lazítsuk meg a három rögzítő-beállító csavart a motor fogaskereke mellett, és húzzuk el a motort. A csavarok igen közel vannak a fogaskerékhez, ezért fokozott óvatossággal járjunk el nehogy megsérüljön.
Ha a motort elhúztuk hozzáférünk a tartócsavarokhoz, amelyeket lazítsuk meg. Két csavar fogja a konzolt. Ha kivettük, a motort vegyük le és helyezzük biztonságba úgy, hogy a fogaskerék ne érjen semmihez.


Ezután lazítsuk ki a két fényes csavart, amelyek a menetes orsó konzolját tartják (a középső hernyócsavarhoz egyelőre ne nyúljunk.), majd csavarjuk ki a két felső csavart is. Ekkor óvatosan eltávolítható a csigaorsó a csigakeréktől.


Fordítsuk meg a házat, és az ellensúly-felőli oldalon lazítsuk meg a fekete leszorító gyűrűt. Ha kézzel nem megy tekerjük be ronggyal, majd fogóval óvatosan lazítsuk meg. Letekerve eltávolítható a fokbeosztásos lemez is. Jegyezzük meg, hogy melyik műanyag távtartó gyűrű hol helyezkedik el! Található egy-egy a lemez mindkét oldalán, és beljebb is lesz.

A következő lépésben forgassuk el a tengelyt úgy, hogy a ház aljára ragasztott skála melletti résen keresztül láthatóvá váljon egy hernyócsavar. 1,5 mm-es imbuszkulccsal  lazítsuk meg, és tekerjünk ki 4-5 menetet. Ne vegyük ki teljesen, mert ha leesik…
Ezután fordítsunk a tengelyen 180°-ot, és állítsuk be a másik hernyócsavart a résbe, majd ezt is tekerjük ki 4-5 menetnyire.

Ha megvan, vegyük elő a zégerfogót és helyezzük a tengely végén található, a tengely előfeszítésére szolgálól anyába fúrt lyukakba. Szorítsuk meg kézzel a tengelyt, és a zégerfogóval óvatosan, előre, hátra mozgassuk az anyát, amíg könnyen nem jár, majd tekerjük le, ügyelve a mögötte lévő műanyag távtartó gyűrűre. Azért fontos így eljárnunk, mert a hernyócsavarok, amelyek az anyát rögzítették szétroncsolták a menetet, és ha durván kitekerjük az anyát, akkor sérülni fog a menet a még ép részeken.
Ha sikerült letekerni, akkor óvatosan kihúzhatjuk a tengelyt. Miközben finoman szétválasztjuk a tengelyt és a házat, valamelyik alkatrésszel együtt elmozdul a csigakerék is.
Vigyázzunk, nehogy leessen, vagy odaüssük valahová, mert az a végét jelenti!
A tengely és a csigakerék eltávolítása után vegyük le a két műanyag távtartó gyűrűt is, és jegyezzük meg melyik hol volt, mert nem biztos, hogy egyformák. Nézzük meg, hogy megvan-e a tengelyt rögzítő csavar alatti műanyag gomb. Ha a helyén van vegyük ki, mert ki fog esni.

Ha eddig eljutottunk kezdődhet a tisztítás. Ehhez töltsünk tiszta oldószert mindkét edényünkbe. Az egyikben tisztára mossuk az alkatrészeket, eltávolítva a zsírt és az összes szennyeződést róluk.
Azokon a helyeken is pucoljuk meg alaposan, ahol látszólag nincs semmi, és ott is, ahol nincs érintkező felület, hiszen az ott lapuló por, forgács stb. az összerakás után ismét a kényes részekre kerülhet.
A tisztítást fogkefével célszerű végezni, így a legkisebb résekbe bújó makacs szennyeződéseket is könnyedén lemoshatjuk. Ha már makulátlannak látszanak az egyes alkatrészek, akkor mossuk még egy kicsit a másik edényben is, ahol a tiszta, kevésbé zsíros oldószerünk van. Végül puha ronggyal óvatosan töröljük szárazra a darabokat, majd tegyük félre őket.

Amikor a motorokra szerelt fogaskerekeket tisztítjuk ügyeljünk arra, hogy a motorba, és a végére szerelt bolygóműbe ne jusson az oldószerből! Ugyanez vonatkozik a csigakerekek csapágyaira is, tehát ne áztassuk őket, csak óvatosan tisztogassuk az oldószeres fogkefével! Ellenkező esetben kimossuk a csapágyakból és a bolygóműből a zsírt, amit csak igen körülményesen tudunk pótolni, ráadásul lehet, hogy addigra már késő!
Ha mindegyikkel elkészültünk, és megszáradt mind, akkor vizsgáljuk meg őket, nincs-e rajtuk sérülés, maradék kosz, zsír. A saját példányomban az összes műanyag gyűrű pereme sorjás volt. Ezeket óvatosan eltávolítottam egy nagyon finom csiszolópapírral.
Ha minden rendben van, elkezdhetjük az összeszerelést. Először a csigakereket vegyük kézbe, és kenjük be zsírral a csúszó felületeket. Ezután zsírozzuk be vékonyan a két távtartó gyűrű mindkét oldalát, majd helyezzük a házba az oda valót. Toljuk be óvatosan a csigakereket a helyére, majd tegyük rá a másik távtartó gyűrűt. Ezután zsírozzuk meg a tengelyt, és finoman toljuk be a helyére. Ha szorul ne erőltessük, óvatosan csavarva próbáljuk meg betenni. Amikor a helyére került tegyük be a megkent távtartót a tengelyvégbe, és tekerjük be a rögzítő anyát. Kézzel húzzuk meg, és ellenőrizzük a tengely szorosságát, hosszirányú játékát. Úgy próbáljuk beállítani az anyát, hogy a tengely ne lógjon, de ne is szoruljon. Ha sikerült jól beállítani, akkor húzzuk meg a két hernyócsavart, ezzel rögzítve az anyát a tengelyen.
Ezután mindenképpen ellenőrizzük újra a tengely mozgását!!! A hernyócsavar meghúzásakor ugyanis könnyen megfeszülnek az alkatrészek, és túl szorossá válik az addig jónak tűnő beállítás. Ezzel jó sok időt el lehet tölteni, de nagyon fontos a megfelelő előfeszítés megtalálása. Nem elég, hogy könnyen forduljon a tengely, hosszirányban sem szabad kottyannia.

Ezután tegyük a helyére a következő megkent gyűrűt, a skálával ellátott lemezt, a külső távtartó gyűrűt, majd húzzuk meg a fekete záró anyát.
A csigaorsó következik. Kenjük be egyenletesen zsírral a menetet, de csak vékonyan, úgyis kinyomja a felesleget. Kenjük be ugyanígy a csigaorsót is, hajtsuk körbe és tegyünk mindenhová a zsírból, majd óvatosan szereljük fel a konzolt a helyére. Mielőtt a csavarokat meghúznánk, tekerjünk be (!) egy menetet a középen található hernyócsavaron. Ezt követően toljuk ütközésig az orsót, és óvatosan húzzuk meg a felső két rögzítő csavart. Húzzuk meg érintőlegesen a két másik tartócsavart, és ellenőrizzük a kotyogást. Ha lóg, akkor lassanként tekerjük kifelé a középső hernyócsavart, majd mindig húzzuk utána a két tartócsavart is (értelemszerűen befelé).


A végső beállításnál arra kell törekednünk, hogy a két tartócsavar kellően meg legyen húzva, de a csigakerék és az orsó könnyen járjon, ugyanakkor ne legyen holtjáték. Ezzel is el lehet játszadozni, de érdemes kikísérletezni a legjobb beállítást. Fontos, hogy a művelet alatt és a végén kézzel tekerjük körbe az orsóval a tengelyt, mert lehet, hogy a jónak tűnő beállítás máshol szorosnak bizonyul. Ez később a motor erőlködéseként nyilvánul meg.
 Ha mindenhol könnyen jár, akkor nincs más hátra, mint feltenni a felső burkolatot. (prizmasín tartója)

Jöhet a rekta tengely!


Természetesen ezt is le kell szerelnünk. Ehhez először kilazítjuk a kuplungot. Aztán meg kell lazítani a beállító csavarokat, majd alulról kivenni a mechanikafejet rögzítő csavart (ami az okulártálcát is rögzíti). A motort itt is le kell vennünk, de a konzolját itt egy hosszabb csavar tartja, amelyet a pólustávcső felőli oldalon található lyukba benyúlva lazíthatunk meg. A menetes orsót vegyük le  (a DEC. tengelyhez hasonlóan van rögzítve). Ezután ki kell tekerni a pólustávcső felfogatását, majd oldalról a kis rögzítő csavart kivéve eltávolítjuk a skálával ellátott alumínium hengert. A rögzítő csavar helyén betekintve addig forgatjuk a tengelyt, amíg meglátjuk a hernyócsavart, de a RA. tengelyvégben már három darab található. Ha kilazítottuk mindhármat, akkor óvatosan megjáratva kitekerjük, és kivesszük az alatta lévő támcsapágy-szerű alkatrészt.
Mielőtt tovább mennénk itt jegyezném meg, hogy ez az alkatrész az én mechanikámban valami elképesztően gyenge minőségű, 0,3 mm vastag „biliacélból” készült lemezeken futó golyóskosár, aminek a felületébe a golyók itt-ott berágásokat csináltak mindösszesen öt-hat üzemóra alatt, miközben a hosszirányú kotyogás érzékelhető volt, tehát meg sem volt kellőképpen feszítve a tengely. Ráadásul a golyók nem nútban futottak, hanem csak egy ponton érintkeztek a csapágyfémnek nehezen nevezhető lemezen.

Mondanom sem kell, hogy ezt nem voltam hajlandó visszatenni, tehát a mintadarabbal a kezemben felkerestem egy csapágyboltot, és megvásároltam potom 800 ft-ért  azt a támcsapágyat, amit a gyártók kispóroltak belőle.
Az új alkatrész nem pontosan egyezik a régivel, vastagságban 5 mm-rel nagyobb, belső átmérője 1 mm-rel kisebb, de jobban passzol a tengelyhez, mint a gyári!!! Az egyetlen hátrány az, hogy a vastagság növekedése miatt a pólusraállást segítő tárcsát egy esztergályossal át kell alakíttatni egy kicsit (már aki használ pólustávcsövet, aki nem, az kihagyhatja, nincs jelentősége). Annyiról van szó, hogy a tárcsa belseje csak a vékonyabb csapágynak megfelelően van kikönnyítve, ezért az új támcsapágy nem engedi a helyére. A belső részen a könnyítést 5,5 mm-rel kell meghosszabbítani, de ezt inkább meg kell mérni.
Az új csapágy száma: 51107 A , és ZKL gyártmányú - ez volt a boltban.


Visszatérve a bontáshoz, ha kellőképpen kimérgelődtük magunkat a csapágyon, akkor óvatosan szét lehet húzni a tengelyt és a házat, itt is ügyelve a csigaorsó épségére. Ha nem akar könnyedén szétjönni, akkor vissza kell tekerni a tengelyvégre a pólustávcső tartóját, és azt óvatosan (!!!) kocogtatva gumikalapáccsal, vagy valamilyen puha eszközzel kell rávenni hogy kijöjjön. Itt is lesznek távtartó gyűrűk, tehát ügyelni kell az épségükre, és a sorrendre ha nem egyformák. A RA. tengely házában újabb csapágyat találunk, ezt egy kis nyomással kivehetjük, és megtörölgetve félretehetjük a tisztítás idejére, nehogy az oldószerünk kimossa a kenőanyagot. Nézzük meg, hogy nem lóg-e, ha szükséges akkor cseréljük ki egy márkásabb csapágyra. Nekem nem volt szükséges a csere, de a számát felírtam: 6007 RS. Ennél a tengelynél is keressük meg a fék kis műanyag gombját, és az összeszereléskor ne felejtsük el visszatenni a helyére. A tisztítást és zsírozást a DEC. tengelyhez hasonlóan végezzük, majd óvatosan szereljük össze az alkatrészeket. Állítsuk be a tengely előfeszítését, majd szereljük fel a csigaorsót, és állítsuk be kotyogásmentesre. A motor felszerelése után be kell állítani itt is a holtjátékot, majd vissza lehet szerelni a burkolatot.

Ellenőrzés
Ha mindent jól csináltunk, akkor kilazított fékekkel mindkét tengely könnyen körbeforgatható, motorral járatva azok hangja egyenletes, nem fémes és nincs nagy egyenetlenség a fordulatszámban. Járassuk körbe többször mindkét tengelyt, és ha szükséges állítsunk a holtjátékon. Ha rendben találunk mindent, akkor célszerű resetelni a GO-TO beállításait, hiszen a munkánk eredményeképpen már más értékekkel kell majd pontosítani a helyes működést. Ezt azonban már csak az ég alatt lehet elvégezni.
Végezetül sok sikert kívánok annak, aki belevág.
(Az esetleges károkért felelősséget nem vállalok!)


Vissza a lap tetejére